Nieuwe tunnel ingereden bij station Ede-Wageningen
ProRail is hard aan het werk aan het spoor bij station Ede-Wageningen. Daarom rijden er sinds 29 juli geen treinen. Dat duurt tot de vroege ochtend van 13 augustus. In deze buitendienststelling rijden we onder meer een nieuwe tunnel voor langzaam verkeer naar de juiste plek. Sander van Rijn, bouwmanager bij ProRail, vertelt welk werk is verzet in de eerste tien dagen.
Groot gevaarte
“Het meest opvallende werk tijdens deze buitendienststelling is toch wel de tunnel”, vertelt Sander. “En dat trok veel bekijks. Het blijft toch een gek gezicht dat grote betonnen bouwwerken worden opgetild en verplaatst. Het inrijden ging heel voorspoedig.”
Hij vervolgt: “We begonnen om 3:30 uur ’s nachts met rijden. De volgende middag om 12:00 uur stonden alle delen op de goede plek. Als je nu een kijkje komt nemen, zie je de contouren voor het nieuwe fietspad en vier sporen. Het fietsdek weegt 500 ton, de beide spoordelen wegen 1.000 en 1.200 ton. Al met al reden we dus 2.700.000 kilo gewapend beton met 1 kilometer per uur op de juiste plek.”