Contouren nieuw station Ede-Wageningen steeds beter zichtbaar

Station Ede-Wageningen ondergaat een grootschalige metamorfose. Afgelopen zomer is het stationsgebied flink op de schop gegaan en reden er 24 dagen geen treinen. Aannemerscombinatie EdesPoort (bestaande uit Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen Arnhem) werkte non stop door aan het nieuwe station. In het weekend van 19 november is de Albertstunnel verbreed door een 340 ton zware ‘overstek’ aan de tunnel te bevestigen.
Verbreding van Albertstunnel
De verbreding van de tunnel is de basis voor het nieuwe eerste perron. In de toekomst verwachten we meer reizigers op station Ede-Wageningen en daarom is het noodzakelijk om dit perron te verbreden. De verbrede tunnel biedt bovendien de benodigde ondersteuning voor de kolom die de toekomstige perronkap gaat dragen.
Hiervoor is de bestaande betonconstructie van de Albertstunnel uitgebreid met een zogenoemde overstek. Deze overstek is 33 meter lang, vier meter breed en weegt 340 ton. Om maandenlange verkeershinder op de drukke Klinkerbergweg te voorkomen, is de betonnen kolos op het Frisopark (voor het Akoesticum) voorgebouwd. Met speciale transportwagens is het geheel in de avond en nacht van 18 op 19 november vanaf het Frisopark naar de Albertstunnel gereden en op de steunpunten gelegd.