Meer over het nieuwe station

Met het nieuwe station spelen we in op de toekomstige wensen en behoeften van reizigers en gebruikers van het station. Het aantal reizigers groeit namelijk nog steeds. Zeker met het aantal nieuwe woningen op de Kazerneterreinen, de ENKA en de bedrijvigheid die flink toeneemt in Ede met de vestiging van bijvoorbeeld het Fiets Experience Center en het World Food Center.

Toekomstbestendig

Een toekomstbestendig station met goede voorzieningen, waarbij alle soorten vervoer naadloos op elkaar aansluiten. In de spits ervaren reizigers straks een snellere doorstroming en kortere overstaptijden. Een divers aanbod aan voorzieningen, toiletvoorzieningen en wachtruimtes zorgen voor een aangenaam verblijf op het station. Daarnaast is het station straks klaar voor het landelijke programma PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer). Met de uitwerking van dit programma krijgt Ede-Wageningen straks meer verbindingen per uur. Dat is prettig voor de reiziger. Het nieuwe station is ontworpen door de architecten/ingenieurscombinatie Mecanoo/Movares en verder uitgewerkt door RHDHV.

Toegang tot het station

Vanuit de reizigerstunnel (via de hoofdentree en het Frisopark) zijn alle perrons bereikbaar met (rol)trap en lift. Voor voetgangers en fietsers komt aan de westzijde van het station een tunnel die de Oude Bennekomseweg en de Stationsweg verbindt. Door de ruime opzet van de tunnel en de aanwezigheid van veel daglicht krijgt de reiziger overzicht en is de te volgen route gemakkelijk te vinden. Perron 1 (Valleilijn/sprinter naar Arnhem) is direct vanuit de fietsenstalling aan de noordzijde bereikbaar.

Bij de hoofdentree komt het ‘hart’ van het station. Een plek die ook het wat langer wachten aangenaam maakt. De markante toren (met klok) wordt een beeldbepalend en geheel eigen herkenningspunt. Het station wordt een eigentijdse en kenmerkende toegangspoort voor de regio.

Impressie van voetgangerstunnel

Voorzieningen

De voorzieningen die op station Ede-Wageningen komen zijn gericht op de reiziger. De reiziger kan hier reisinformatie krijgen, er zijn roltrappen, liften, wachtruimtes en toiletten. Reizigers kunnen daarnaast een broodje en een kop koffie kopen. Uiteraard kunnen reizigers hier ook informatie over de reis vinden.

Bus- en taxiplein

Het bus- en taxiplein bevindt zich voor de hoofdentree. Er komen perrons voor bussen en standplaatsen voor taxi’s. Zowel aan de noord- als aan de zuidzijde van het nieuwe station is er ruimte om reizigers in of uit te laten stappen.

Parkeren en fietsenstallingen

De P+R garage heeft ruim 500 parkeerplaatsen en ligt aan de zuidzijde van het nieuwe station. Het is een garage met vier verdiepingen, waarvan drie bovengronds. Vanuit de parkeergarage is de hoofdentree snel en gemakkelijk te bereiken.

Aan de noordzijde van het station komt een fietsenstalling met ongeveer 1.800 plaatsen. Deze stalling biedt bovendien direct toegang tot perron 1. In het stationsgebouw aan de zuidzijde komt een bewaakte stalling voor nog eens 6.000 fietsen (eerste 24 uur gratis stalling). Deze stalling is voor fietsers gemakkelijk te bereiken via de doorfietsroute Veenendaal – Arnhem over het Albertsviaduct.

Impressie van aanblik nieuw station

Maatregelen tegen geluid

Aan de westzijde van het station en tussen het viaduct Sysselt en het station wordt geluidswering aangebracht. Aan de zijde van de Parkweg komt een geluidsscherm tussen de fiets- en voetgangers tunnel en het begin van de Blokkenweg.