Meer over het nieuwe station

Met het nieuwe station Ede-Wageningen spelen we in op de toekomstige wensen en behoeften van reizigers en gebruikers van het station. Het aantal reizigers groeit namelijk nog steeds. Zeker met het aantal nieuwe woningen op de Kazerneterreinen, de ENKA en de bedrijvigheid die flink toeneemt in Ede met de vestiging van bijvoorbeeld het Fiets Experience Center en het World Food Center.

Toekomstbestendig

Onder de naam Spoorzone Ede werken ProRail, gemeente Ede-Wageningen en NS samen aan een nieuw station Ede-Wageningen. Het wordt een toegankelijk, goed bereikbaar en duurzaam station met moderne voorzieningen voor reizigers. Zo komt er een nieuw busstation, nieuwe fietsenstallingen, betere loop- en fietsroutes en meer parkeerplaatsen. Hierdoor gaat overstappen straks snel en gemakkelijk. Daarnaast werken we aan een robuust en betrouwbaar spoor zodat treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten. Hierdoor kan NS de treinen nog preciezer volgens dienstverlening laten rijden.

Het nieuwe station komt tegemoet aan alle wensen van deze tijd en draagt straks bij aan een positieve klantbeleving voor reizigers, omwonenden en ondernemers. Het station is naar verwachting klaar in 2024, inclusief fietsenstalling en het busstation. De parkeerplaatsen, inrichting van de pleinen en het groen zijn hoogstwaarschijnlijk in 2025 klaar.

Toegang tot het station

Vanuit de reizigerstunnel (via de hoofdentree en het Frisopark) zijn alle perrons bereikbaar met (rol)trap en lift. Perron 1 (Valleilijn/sprinter naar Arnhem) is ook direct vanuit de fietsenstalling aan de noordzijde bereikbaar. Door de ruime opzet van de tunnel en de aanwezigheid van veel daglicht krijgt de reiziger overzicht en is de te volgen route gemakkelijk te vinden.

Bij de hoofdentree (zuidzijde) komt het ‘hart’ van het station. Een plek die ook het wat langer wachten aangenaam maakt. De markante toren (met klok) wordt beeldbepalend en een echt herkenningspunt.

Impressie van voetgangerstunnel

Voorzieningen

De voorzieningen die op station Ede-Wageningen komen zijn gericht op de reiziger. De reiziger kan hier reisinformatie krijgen, er zijn roltrappen, liften, wachtruimtes en toiletten. Reizigers kunnen een broodje en een kop koffie kopen. 

Bus- en taxiplein

Het bus- en taxiplein bevindt zich voor de hoofdentree. Er komen perrons voor bussen en standplaatsen voor taxi’s. Zowel aan de noord- als aan de zuidzijde van het nieuwe station komt een Kiss&Ride om reizigers in of uit te laten stappen.

Fietsenstalling en parkeren

Aan de noordzijde van het station komt een fietsenstalling met ongeveer 1.800 plaatsen. Deze stalling biedt bovendien direct toegang tot perron 1. In het stationsgebouw aan de zuidzijde komt een bewaakte stalling voor nog eensongeveer 6.000 fietsen (eerste 24 uur gratis stalling). Deze stalling is voor fietsers gemakkelijk te bereiken via de doorfietsroute Veenendaal – Arnhem over het Albertsviaduct. Aan de noordzijde van het station komt een fietsenstalling metvoor nog eens ongeveer 1.800 plaatsen. Deze stalling biedt bovendien direct toegang tot perron 1. In totaal is er straks plek voor ruim 7.500 fietsen.

De P+R garage heeft ruim 500 parkeerplaatsen en ligtkomt aan de zuidzijde van het nieuwe station. Het wordt is een garage met vier verdiepingen, waarvan drie bovengronds. Vanuit de parkeergarage is de hoofdentree van het station snel en gemakkelijk te bereiken.

Nieuwe loop- en fietsroutes

Voor voetgangers en fietsers komt aan de westzijde van het station een tunnel die de Oude Bennekomseweg en de Stationsweg verbindt. Deze tunnel komt op de locatie van de huidige perrontunnel en wordt onderdeel van de doorfietsroute Ede-Wageningen.

Sinds augustus 2022 is de spoorwegovergang bij de Sysselt afgesloten. Deze wordt vervangen door een langzaamverkeersbrug (voor fietsers en voetgangers). Zo kunnen mensen beter, sneller en veiliger het spoor oversteken.

Impressie van aanblik nieuw station

Maatregelen tegen geluid

Aan de westzijde oostzijde van het station en tussen de voormalige spoorwegovergang het viaduct Sysselt en het station wordt geluidswering aangebracht. Aan de zijde van de Parkweg westzijde van het station komt een geluidsscherm tussen de nieuwe fiets- en voetgangers tunnelvoetgangerstunnel en het begin van de Blokkenweg.