Meer over het nieuwe station
Met het nieuwe station Ede-Wageningen spelen we in op de toekomstige wensen en behoeften van reizigers en gebruikers van het station. Het aantal reizigers groeit namelijk nog steeds. Zeker met het aantal nieuwe woningen op de Kazerneterreinen, de ENKA en de bedrijvigheid die flink toeneemt in Ede met de vestiging van bijvoorbeeld het Fiets Experience Center en het World Food Center.
Toekomstbestendig
Onder de naam Spoorzone Ede werken ProRail, gemeente Ede en NS samen aan een nieuw station Ede-Wageningen. Het wordt een toegankelijk, goed bereikbaar en duurzaam station met moderne voorzieningen voor reizigers. Zo komt er een nieuw busstation, nieuwe fietsenstallingen, betere loop- en fietsroutes en meer parkeerplaatsen. Hierdoor gaat overstappen straks snel en gemakkelijk. Daarnaast werken we aan een robuust en betrouwbaar spoor zodat treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten. Hierdoor kan NS de treinen nog preciezer volgens dienstverlening laten rijden.
Het nieuwe station komt tegemoet aan alle wensen van deze tijd en draagt straks bij aan een positieve klantbeleving voor reizigers, omwonenden en ondernemers. Het station is naar verwachting klaar in 2024, inclusief fietsenstalling en het busstation. De parkeerplaatsen, inrichting van de pleinen en het groen zijn hoogstwaarschijnlijk in 2025 klaar.
Toegang tot het station
Vanuit de reizigerstunnel (via de hoofdentree en het Frisopark) zijn alle perrons bereikbaar met (rol)trap en lift. Perron 1 (Valleilijn/sprinter naar Arnhem) is ook direct vanuit de fietsenstalling aan de noordzijde bereikbaar. Door de ruime opzet van de tunnel en de aanwezigheid van veel daglicht krijgt de reiziger overzicht en is de te volgen route gemakkelijk te vinden.
Bij de hoofdentree (zuidzijde) komt het ‘hart’ van het station. Een plek die ook het wat langer wachten aangenaam maakt. De markante toren (met klok) wordt beeldbepalend en een echt herkenningspunt.
Voorzieningen
De voorzieningen die op station Ede-Wageningen komen zijn gericht op de reiziger. De reiziger kan hier reisinformatie krijgen, er zijn roltrappen, liften, wachtruimtes en toiletten. Reizigers kunnen een broodje en een kop koffie kopen.
Bus- en taxiplein
Het bus- en taxiplein bevindt zich voor de hoofdentree. Er komen perrons voor bussen en standplaatsen voor taxi’s. Zowel aan de noord- als aan de zuidzijde van het nieuwe station komt een Kiss&Ride om reizigers in of uit te laten stappen.
Fietsenstalling en parkeren
Aan de noordzijde van het station komt een fietsenstalling met ongeveer 1.800 plaatsen. Deze stalling biedt bovendien direct toegang tot perron 1. In het stationsgebouw aan de zuidzijde komt een bewaakte stalling voor nog eens ongeveer 6.000 fietsen (eerste 24 uur gratis stalling). Deze stalling is voor fietsers gemakkelijk te bereiken via de doorfietsroute Veenendaal – Arnhem over het Albertsviaduct. Aan de noordzijde van het station komt een fietsenstalling voor nog eens ongeveer 1.800 plaatsen. Deze stalling biedt bovendien direct toegang tot perron 1. In totaal is er straks plek voor ruim 7.500 fietsen.
De P+R garage heeft ruim 500 parkeerplaatsen en komt aan de zuidzijde van het nieuwe station. Het wordt een garage met vier verdiepingen, waarvan drie bovengronds. Vanuit de parkeergarage is de hoofdentree van het station snel en gemakkelijk te bereiken.
Nieuwe loop- en fietsroutes
Voor voetgangers en fietsers komt aan de westzijde van het station een tunnel die de Oude Bennekomseweg en de Stationsweg verbindt. Deze tunnel komt op de locatie van de huidige perrontunnel en wordt onderdeel van het Pico Bello Pad (fietsroute Ede-Wageningen).
Sinds augustus 2022 is de spoorwegovergang bij de Sysselt afgesloten. Deze is vervangen door een langzaamverkeersbrug (voor fietsers en voetgangers). Zo kunnen mensen beter, sneller en veiliger het spoor oversteken.
Maatregelen tegen geluid
We nemen een aantal maatregelen om geluidsoverlast te verminderen, zoals het plaatsen van geluidsschermen en het toepassen van geluidsdempers onder het spoor. Deze maatregelen passen we toe aan de oostzijde van het station, tussen de voormalige spoorwegovergang Sysselt en het station, en aan de westzijde van het station, tussen de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel en het begin van de Blokkenweg.